Tablet in de kleuterklas?

Iedereen lijkt het erover eens te zijn dat computers en ict nodig zijn in de klas. Toch moeten we volgens psychiater Manfred Psitizer oog hebben voor de gevolgen van een overload aan digitale media bij kinderen en jongeren. Technologisch utopisten klagen daarentegen de gedateerde manier van lesgeven aan en scholen niet anticiperen op de technologische veranderingen.

Digitale dementie

Manfred Psitzer publiceeerde in juni 2013 het boek ‘Digitale dementie’ waarin hij weinig positiefs laat horen over de invloed van digitale media op de ontwikkeling van kinderen en jongeren. Zo zou ons geheugen minder goed ontwikkelen door het gebruik van de computer. Informatie die we van het internet halen, zouden we immers minder grondig verwerken. In ons achterhoofd weten we toch dat we het steeds terug kunnen vinden op het net. In het Nederlandse programma Brandpunt waarschuwt de Duitse  psychiater bovendien dat continue blootstelling aan digitale media kan zorgen voor hersenschade zoals vroegtijdige dementie.

Steve Jobs-school

Psitzer haalt verschillende studies aan die beweren dat computergebruik bij jongeren kan leiden tot aandachtsstoornissen, leesproblemen of sociaal isolement. Heel anders klinkt het op de Nederlandse Steve Jobs-scholen waar elke kind een tablet heeft. Oprichter van die scholen, Maurice de Hond, zei in een koppenreportage in september dat klassieke scholen verkeerd omgaan met ict: ‘Je moet kinderen een tablet meegeven naar huis, zodat de school meer is dan het fysieke gebouw, zo verplaats je de leeromgeving en kan je er ook ouders actief in betrekken.’ Hij ijvert met andere woorden voor een heel nieuwe schoolervaring en breekt met het klassieke klasmodel waar kinderen gezamenlijk met pen en papier dezelfde dingen aan het doen zijn.

Saskia Van Nuffelen, hoofd van Ericsson Beleux en Belgisch IT-ambassadrice, deelt die mening. Ze stelde in 2012 al in een interview met De Morgen dat ‘kinderen eenmaal op de schoolbanken terug gekatapulteerd worden naar de middeleeuwen in plaats van voort te bouwen op de digitale wereld die ze kennen’. Ze pleit dan ook voor een cultuur-en mentaliteitswijzing waar ICT centraal staat. Van Nuffelen noemt zichzelf een vurig pleitbezorger van geïntegreerd ICT-onderwijs: ‘Laten we afstappen van het idee dat je voor les A handboek A nodig hebt en voor les B handboek B.’

Moeten scholen nu alle handboeken plaats laten ruimen voor tablets? Dat lijkt me toch nog een stap te ver. Het klopt volgens mij dat veel scholen nog niet ten volle gebruik maken van de mogelijkheden van digitale media. De discussie over de mogelijk nadelige effecten van het gebruik van digitale media bij (jonge) kinderen, doet me denken aan de klimaatkwestie; voor elke wetenschappen die zus zegt, is er ook wel eentje die het tegenovergestelde beweert. Ik geloof dat digitale media een handig hulpmiddel kunnen zijn bij leerprocessen van kinderen. Ik geloof niet dat het een goed idee is om elke zesjarige uitsluitend een tablet te geven, want zeg nu zelf, zo’n zelfgeschreven nieuwjaarsbrief in je mooiste geschrift voordragen is toch veel fijner dan het aflezen van een tabletscherm.

cartoon

bron: blog.cisco.com

Bronnen:

11 april 2012, De Morgen: Maak van elke school een Steve Jobs-school, geraadpleegd via http://www.demorgen.be/binnenland/maak-van-elke-school-een-steve-jobs-school-a1421500/

23 juni 2013: Brandpunt: Het gewist geheugen, geraadpleegd via http://brandpunt.kro.nl/seizoenen/2013/afleveringen/23-06-2013/fragmenten/het-gewiste-geheugen/

25 september 2014: Koppen: school van de toekomst, Geraadpleegd via http://www.een.be/programmas/koppen/de-school-van-de-toekomst

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s