Wat journalisten van bloggers leren kunnen

Als ik blog zeg, denk je waarschijnlijk spontaan aan blogs vol modetips, recepten, bijzondere levensverhalen of blogs van politici. Hoewel nieuwsblogs in Vlaanderen schaars zijn, kunnen journalisten toch wat opsteken van bloggers en hun opvattingen over objectiviteit.

In Vlaanderen bestaan er weinig blogs die zich enkel toespitsen op nieuws. Bloggers die dat wel doen becommentariëren doorgaan bepaalde events en geven expliciet hun eigen opinie weer. Luc Van Brackel, een blogger met meer dan tien jaar ervaring trekt het begrip journalistiek openlijk in twijfel. Hij verwacht dat de term zal verdwijnen ‘omdat vrijwel iedereen in staat zal zijn om journalistiek te bedrijven’.  In zijn bericht 10 lessen uit 10 jaar bloggen argumenteert hij:

‘Ik heb nogal wat twijfels over de waarde van het begrip “journalistiek”. Ik vind het een term uit het verleden, uit een tijd toen schrijven voor een ruim publiek over actualiteit een kunst en een privilege was van kleine schare mensen die daartoe opgeleid waren.’ – Luc Van Brakel

Van Brakel haalt terecht aan dat berichten over nieuws en bij uitbreiding schrijven in het algemeen niet langer voorbehouden is voor een bepaalde elite. In de recentste Belgian Social Media Monitor van B.V.L.G.kunnen  we vaststellen dat steeds meer Belgen zijn actief op Facebook, Twitteren, LikedIn. Ook het aantal Nederlandstalige blogs blijft stijgen. Uiteraard schrijven niet al deze sociale mediagebruikers over nieuws en degene die dat wel doen, doen dat vanuit een andere rol dan de journaliste die voor een traditioneel nieuwsmedium zoals radio, tv of krant werkt.

Te eerste kan je een blog niet beschouwen als publieke dienstverlening. Blogs mogen dan wel makkelijk toegankelijker en goedkoper zijn dan bijvoorbeeld kranten, toch is hun lezerspubliek doorgaans beperkter. Belangrijker echter is hun verschillende visie op de waarheid. Voor journalisten is waarachtig berichten van levensbelang, pas als iets gecheckt is, zou het mogen worden verspreid. De verificatie vindt dus plaats voor publicatie. Bloggers daarentegen geven hun versie van de waarheid meer. Bloggers willen inzicht geven in hun visie van de werkelijkheid en willen dat verantwoorden met persoonlijke argumenten. Zij vinden transparantie belangrijker dan objectiviteit. Op een doorsnee blog kan je dan ook verschilde linken naar andere bronnen terugvinden.

Hoe houdbaar is die journalistieke claim op objectiviteit vandaag nog? In de lessen taal en ideologie werd duidelijk dat objectiviteit nastreven eigenlijk niet haalbaar is. Elk individu, dus ook journalisten hebben immers een eigen visie op de werkelijkheid en geven die dan ook weer wanneer ze daarover berichten. Nieuws wordt met andere woorden gemaakt of geconstitueerd. Alleen lijken journalisten zich daar niet altijd van bewust.  Sjoerd de Jong, de ombudsman van de Nederlandse krant nrc stelde in 2013 echter dat objectiviteit ook een waardeoordeel is als het gezien wordt als een synoniem van neutraal, onpartijdig en onafhankelijk en die betekenis vrij onzinnig is.Hij citeert er ook Margaret Sullivan, journaliste bij The New York Times.

‘Als ‘onpartijdigheid’ betekent dat je in elk artikel altijd evenveel ruimte moet geven aan verschillende opvattingen, dan zijn we beter af zonder dat begrip. Probeer liever de waarheid te achterhalen. Maar dat kan vereisen dat een journalist zijn opvattingen achterwege laat om informatie eerlijk te beoordelen. Als dát onpartijdigheid is, is het niet alleen nog steeds de moeite waard, maar absoluut noodzakelijk.’-Margaret Sullivan

Ook Gerard Smit schreef in de paradox van de journalistieke objectiviteit het naakte feit niet bestaat en objectieve verslaggeving over feiten bijgevolg onmogelijk is. Ik denk dat alle journalisten vroeg of laat zullen inzien dat een positivistische visie op de werkelijkheid niet langer houdbaar is. Bloggers hebben dat al begrepen en behandelen nieuws op een constructivistische manier. Ik ben benieuwd of en wanneer journalisten zullen volgen.

truth

bron: http://www.denieuwereporter.nl/2012/05/paradox-van-de-journalistieke-objectiviteit/

 

bronnen

Objectieve journalistiek achterhaald? ik dacht het niet Geraadpleegd via, http://www.nrc.nl/ombudsman/2013/03/15/objectieve-journalistiek-achterhaald-ik-dacht-het-niet/

Belgian Social Media Regulator- oktober 2014, geraadpleegd via http://bvlg.blogspot.be/2014/10/belgian-social-media-monitor-oktober.html

10 lessen uit 10 jaar bloggen, geraadpleegd via http://lvb.net/node/9093

De paradox van de journalistieke objectiviet, geraadpleegd via http://www.denieuwereporter.nl/2012/05/paradox-van-de-journalistieke-objectiviteit/

de Smaele, H. & Verschooten, C. (2014). Nieuwe media en mediaconvergentie. (powerpoint)

Lams, L. hoorcolleges september – november 2014.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s