Blendl: abonnement op een persoonlijke krant

De krantensector is een sector onder druk: banen verdwijnen, uitgevers fuseren en het aantal krantenlezers daalt. De krant als drager van nieuws lijkt stilaan uit te sterven. Toch moet het zo’n vaart niet lopen als we meegaan in het model van Blendl.

Blendle is een site waar je losse artikels kan kopen en dus geen pakket van artikels geselecteerd door een krantenredactie. Oprichters Alexander Klöppling en Marten Blankesteijn wilden een manier van nieuws raadplegen creëren naar analogie van muziek beluisteren op iTunes. Je koopt enkel de nummers van een album je goed vindt of dus de artikels uit een krant die je interessant lijken. Klöppling legt in De Wereld Draait Door uit dat je als het ware een persoonlijke krant kan samenstellen.

Het Nederlandse concept slaat duidelijk aan: de site telt ondertussen 130.000 gebruikers en bovendien  investeerde de New York Times er in oktober drie miljoen euro in. Die interesse van andere uitgevers is te verklaren omdat uitgevers steeds de kostprijs per artikel bepalen: die ligt over het algemeen tussen de twintig en dertig cent. Toch blijft het afwachten of de site zal kunnen overleven. Een halfjaar de oprichting maakte de site nog verlies ondanks de investeringen.

‘Goede journalistiek kost geld’ – Alexander Klöppling

Blendle.nl erkent expliciet de kwaliteit die kranten leveren en probeert die dan ook te verspeiden.  Ze richten zich in het bijzonder op jongeren omdat die groep nauwelijks betaalt voor nieuws. Jongeren krijgen nu meestal toegang tot nieuws omdat ze een krant volgen op Facebook of omdat een bericht geretweet wordt op Twitter. Köppling haalt in Reyers Laat aan dat hij ‘vaak het verschil moet uitleggen tussen dat soort gratis nieuwsberichten en krantenartikels gemaakt door een krantenjournalist’. Sociale media zijn cruciaal voor de site: je kan berichten delen via Facenook of Twitter en bovendien kan je personen volgen, zowel vrienden als bekende personen en zien welke artikels zij lazen. Daarnaast kan je ook alle artikels over een bepaald onderwerp volgen die in alle kranten en tijdschriften verschenen.

En in Vlaanderen?

Tot nu toe kan je op Blendl naast artikels uit vrijwel alle Nederlandse kranten en tijdschriften, enkel artikels uit Humo, De Tijd en De Standaard kopen. Andere Belgische uitgevers wachten voorlopig nog af omdat de Vlaamse kranten het nog relatief goed doen. Het aantal abonnees steeg zelfs de afgelopen jaren (bron: CIM). Bovendien bieden abonnees zekerheid, ze staan garant voor de inkomsten van een jaar. als je artikels los te koop aan biedt, is het telkens opnieuw koffiedik kijken of en welke artikels verkocht zullen worden.

Hoewel ik een (tablet)abonnement heb op De Morgen, ben ik fan van Blendl. het zou doodzonde zijn als kranten failliet zouden gaan, ze bieden doorgaans immers artikelen van betere kwaliteit aan dan de gratis berichten op het internet. Bovendien ben je  als abonnee of papierenkrantenlezen niet langer gebonden aan de visie van die ene krant want je kan artikels over hetzelfde onderwerp gaan vergelijken in verschillende kranten. Hoe dan ook blijft de hamvraag in welke mate nieuwsconsumenten voor kwaliteitsvol nieuws willen betalen als je tegelijk overladen wordt door gratis nieuws.

 

Bronnen:

15 mei 2014, Thomas Smolders, Onze generatie moet betalen voor journalistiek opnieuw normaal vinden, De Morgen, geraadpleegd via  http://www.demorgen.be/tvmedia/blendle-onze-generatie-moet-betalen-voor-journalistiek-opnieuw-normaal-vinden-a1887557/

Alexander Klöppling in De Wereld Draait Door, geraadpleegd via http://www.youtube.com/watch?v=oid1raHVjoQ#t=143

3 november 2014,Alexander Köppling in Reyers Laat,  geraadpleegd via http://www.canvas.be/programmas/reyers-laat/e390d2ac-d9f8-4b1c-8348-2df711a63d43?guid=294253

27 oktober 2010, Kraak, Haro, ‘Op papier ben ik miljonair, maar Blendl maakt nog verlies geraadpleegd’, De volkskrant via http://www.demorgen.be/tvmedia/-op-papier-ben-ik-miljonair-maar-blendle-maakt-nog-verlies-a2102661/

Wim de Preter: online journalistiek economisch bekeken (ppt) met cijfers van CIM

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s